‘Behandel me als een dame’ is het motto van een publiekscampagne van WOMEN Inc om het publiek te informeren over sekse gerelateerde gezondheidsverschillen. Onwetendheid hierover zou mensenlevens kosten.
Startschot van de campagne is de onthulling van een reusachtige poster van een naakte dame op pui van het Corpus-gebouw langs de A44 in Leiden. “We hebben gekozen voor deze guerrilla actie op het gebouw van CORPUS omdat het symbool staat voor het menselijk lichaam”, zegt Christine Swart, Managing Director WOMEN Inc.
“Dat is bedoeld als onzijdig beeld, maar de meesten zien er een man in. De komende week zetten we hier een vrouw tegenaan. Waarschijnlijk roept onze campagne ook veel vragen op bij vrouwen (en mannen). Zoals: wat betekent dit voor mij als patiënt? Daar is vaak nog geen antwoord op omdat er nog veel onderzoek gedaan moet worden.”
Volgens WOMEN Inc. weten ruim zeven van de tien mensen niet dat er weinig kennis over vrouwen in de gezondheidszorg is voor het stellen van een optimale diagnose en behandeling. Om gelijke kansen op gezondheid, voor iedereen af te dwingen roept de actiegroep alle vrouwen (en mannen) op van zich te laten horen om zo doorbraken te kunnen realiseren in de praktijk van artsen, psychologen, zorgverzekeraars, farmaceuten en beleidsmakers.
WOMEN Inc. hoopt ook bij te dragen aan grotere bewustwording onder vrouwen, zodat ze beter voorbereid op gesprek gaan bij zorgverleners. Ondanks de sekse specifieke problemen die vrouwen in de zorg ervaren, ziet WOMEN Inc. lichtpuntjes. “Gelukkig geeft ook 62 procnet van de artsen aan dat ze behoefte hebben aan meer kennis en dat hebben we in gang gezet:, aldus Swart.